Rijangst

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een half miljoen Nederlanders een vorm van rijangst hebben. En uit recent onderzoek door een verzekeraar onder jongeren blijkt ongeveer 25% van de jongeren er last van te hebben. Je bent dus zéker niet de enige. Maar lang niet iedereen doet er wat mee. Jij leest er nu iets over en je bent je ervan bewust dat het jouw leven belemmert. En er is iets aan te doen. En waarschijnlijk wil je dat ook.

Autorijschool Theo van Helden heeft in samenwerking met Hanneke Sterk, van www.sterkincoaching.nl een traject opgezet waarmee we mensen met rijangst weer veilig en vol zelfvertrouwen de weg op willen helpen. Soms bieden we in de rijopleiding dit traject al aan, als blijkt dat onderliggende (psychische) klachten de rijopleiding op enig moment gaan blokkeren. Maar ook als je al jarenlang in het bezit bent van een rijbewijs ben je van harte welkom om het programma 'Vol zelfvertrouwen aan het stuur' te volgen.

1. Wat houdt rijangst precies in?

Als je rijangst hebt ben je bang om auto te rijden. Op het moment dat je met de auto gaat deelnemen aan het verkeer, kun je o.a. last krijgen van hartkloppingen, overmatig transpireren, tunnelvisie (geen overzicht meer over de situatie op de weg) en/of gespannen spieren in nek, armen en/of benen.

Er zijn verschillende vormen, zoals angst voor de snelweg, voor vrachtwagens, tunnelangst, bijrijdersangst.

2. Wat zijn de oorzaken van rijangst?

Rijangst kan uiteenlopende oorzaken hebben. Er kan ook sprake zijn van een samenspel van de diverse factoren die hieronder genoemd worden:

  • Gebrek aan routine: dit kan veroorzaakt worden doordat je een verkeerde rijopleiding hebt gehad: weinig lessen, snel slagen. Daardoor was je wel klaar voor het examen, maar niet voor het verkeer. Een andere mogelijke oorzaak is, dat je te weinig rijdt om echt ervaring op te doen. Dit kun je eenvoudig zelf oplossen door te gaan rijden, maar dat kan ook door gewoon een paar extra uren te rijden met een instructeur erbij, die je met tips leert om vrijer door het verkeer te bewegen.

  • Een verkeerstrauma. Hierbij maakt het niet uit of je zelf achter het stuur zat of bijrijder of toeschouwer was. De impact kan zo groot zijn, dat het jou nu belemmert in je rijden. Gesprekken en praktijkoefening helpt hierbij.

  • Een ingrijpende gebeurtenis in je leven: je hele psyche heeft een flinke klap gekregen, wat ook door kan werken in jouw zelfvertrouwen bij het autorijden.

  • Langdurige stress of spanning. Als je dat ook in de auto voelt, kan het je onzeker of angstig maken.

  • Een angststoornis of paniekaanval: het kan zijn dat je ook angstige gevoelens hebt tijdens het autorijden, of dat je bang bent dat je na een paniekaanval achter het stuur daarna nóg meer paniekaanvallen gaat krijgen.

3. Hoe weet ik of ik lijd aan rijangst?

Doe de rijangsttest op de website van Fonds Psychische Gezondheid. Komt er geen rijangst uit de test, maar voel jij je toch niet prettig in de auto? Ook dan kun je altijd contact op nemen voor een intake, om te kijken hoe wij je kunnen helpen.

4. Hoe is rijangst te behandelen?

Wij geloven in een aanpak op maat. De ene vorm is de andere niet en elke persoon is uniek. Wij kijken bij een aanmelding waar het probleem zit en aan de hand daarvan kom je bij Hanneke of bij Theo terecht voor een intake. Het hulptraject wordt samen met jou uitgestippeld, waarbij het belangrijk is om een concreet doel voor ogen te hebben. Bijv: ik wil zelfstandig met mijn auto mn moeder in het ziekenhuis in Utrecht kunnen bezoeken. We gaan dan aan dat concrete doel werken. Vaak zal dat een mix zijn van gesprekken en rijlessen. Ook het zelf oefenen tussen de gesprekken en lessen door is een belangrijk onderdeel. Neem zelf het heft in handen en ga je rijangst te lijf!

Bron: https://www.gezondheidsnet.nl/angst-en-fobie/5-vragen-over-rijangst